Rețelelor sociale | o scurtă sau lungă, cronologie, poate istorie

Se citește în: 4 min

xxxx î.Hr.:
Oamenii apar pentru prima dată pe pământ, reușesc să învețe să se exprime și să comunice între ei, în ciuda lipsei totale de emoji.

1792:
Telegraful este inventat. Primul mesaj telegrafic pământean a fost trimis către univers.

1839:
Primul selfie din lume este realizat de chimistul, pasionat și amator de fotografie, Robert Cornelius.

1890:
Este inventat telefonul. Din păcate, atunci nu putea face fotografii sau trimite mesaje text…

1891:
Radioul este inventat, un precursor timpuriu al Spotify.

1899:
La sfârșitul anilor 1890, atât Émile Durkheim, cât și Ferdinand Tönnies au prefigurat ideea rețelelor sociale în teoriile și cercetările lor despre grupurile sociale. Tönnies a susținut că grupurile sociale pot exista ca legături sociale personale și directe care fie leagă indivizi care împărtășesc valori și credințe, susținând că fenomenele sociale apar atunci când indivizii care interacționează constituie o realitate care nu mai poate fi explicată în termeni de proprietăți ale actorilor individuali.

1940:
Și anii ce au urmat au fost construite primele supercomputere. Încep să se dezvolte modalități prin care ele să comunice între ele. Cel mai probabil pentru a putea oamenii, în sfârșit, să partajeze public fotografii cu prânzul lor.

1991:
Mai exact, în 6 august, Internetul este dezlănțuit asupra unui public nebănuitor.

1997:
S-a născut primul site de rețea socială din lume: Six Degrees. Își amintește cineva?

2000:
Bug-ul mileniului oprește totul și dă startul unei a doua epoci întunecate. De fapt, nu s-a întâmplat nimic.

2001:
Six Degrees se închide pentru totdeauna.

2002:
În martie este lansat Friendster. Oamenii cu foarte puțini prieteni au dintr-o dată au mulți prieteni. Cei incomozi din punct de vedere social se bucură tare.

În decembrie ș-a născut Linkedin. Vânătorii de capete din lume și agențiile de angajare își ling cotletele în așteptarea a cât de ușor va deveni racolarea angajaților pentru joburile lor…

2003:
În august Myspace este fondat, iar conceptul de profil devine real.

2004:
În februarie, este fondat Flickr, un serviciu destinat pentru depozitare și utilizare ulterioară de către utilizator a fotografiilor digitale și a clipurilor video. Este unul dintre primele servicii Web 2.0 și unul dintre cele mai populare site-uri printre bloggeri pentru a posta fotografii. În august 2011 serviciul conținea peste 6 miliarde de imagini încărcate de către utilizatori. Flickr a fost achiziționat de către Yahoo! în martie 2005 și apoi de SmugMug în aprilie 2018.

În februarie, Facebook intră în direct, aruncând mii de e-mail-uri în lanțul pe rețelele sociale.

În iunie s-a lansat Hi5.  Companie fondată în 2003 de Ramu Yalamanchi, a fost profitabilă în primul său an. Până în 2007, a fost al doilea cel mai mare serviciu de rețele sociale după Myspace, iar în 2008, comScore a raportat că hi5 a fost al treilea cel mai popular serviciu de rețea socială în rândul vizitatorilor unici lunari, după Facebook și MySpace.

2005:
În februarie s-a născut YouTube, care dă glas celor mai amuzante videoclipuri făcute acasă.

În iunie este lansat cel mai furios website din lume, Reddit.

În iulie, Myspace ajunge la 22 de milioane de utilizatori și crește cu o rată de 2 milioane pe lună.

2006:
În octombrie, YouTube este achiziționat de Google pentru 1,65 miliarde USD și dispare rapid în obscuritate.

2006:
În martie, Twitter intră în direct. Pe 23 iulie 2023, Twitter și-a schimbat numele în X și a renunțat la logoul pasăre.

În septembrie „Feed-ul de știri” Facebook devine disponibil.

2007:
În aprilie, s-a lansat tumblr, o platformă de microblogging și site de socializare.

În august, Hashtag-ul (#) debutează pe Twitter. #awesomeidea

2008:
În octombrie, Spotify este difuzat. Mâna zombi a industriei muzicale explodează.

2010:
În martie, Pinterest intră în direct. Pasionații de artizanat se bucură și expresia „Pinterest fail” devine un mare lucru.

În octombrie, Instagram este lansat și atinge 1 milion de utilizatori până în decembrie. Fotografierea mesei înainte de a o mânca, în timp ce e mancată și chiar farfuria goală, aduce o creștere cu 10.000.000.000.000%.

2011:
În iulie, Snapchat este lansat exact la timp. Părinții tuturor au acum conturi de Facebook, ceea ce este îngrozitor.

2012:
În aprilie, Facebook achiziționează Instagram pentru 1 miliard USD, aproape depășind piața globală a selfie-urilor și a fotografiilor la cină.

În octombrie, Facebook ajunge la 1 miliard de utilizatori activi. Lumea se trezește că o corporație cu scop de profit deține acum unul dintre cele mai importante canale de comunicare și că nimeni nu poate face nimic în privința asta.

2015:
În iunie, Friendster se închide. Cine erau și aștia?

În septembrie, Snapchat introduce funcția de „filtre”, permițând utilizatorilor să adauge urechi de animale, curcubeu, etc. la fotografiile lor.

2016:
În septembrie, Snapchat se redenumește „Snap inc.” și lansează ochelari de soare inteligenți numiți „Spectacles”.

TikTok a fost lansat în China sub numele „A.me” în septembrie 2016 de Zhang Yiming. Este folosită pentru a crea videoclipuri scurte de mai multe genuri. A fost lansată în 2017 pentru țările din afara Chinei. Devine imediat populară în Asia, Statele Unite al Americii, și în alte multe țări, cum este și în România.

2018:
În martie se dezvăluie că, Cambridge Analytica a cules de multe date despre utilizatori fără consimțământul acestora și a folosit aceste date în scopuri politice. Acțiunile Facebook scad serios.

În aprilie, Mark Zuckerberg depune mărturie în fața Congresului. Lumea vede cât de ciudat poate să devină chiar și unul dintre cei mai bogați oameni din lume.

2021:
În aprilie, Phrasee anunță sosirea iminentă a conținutului optimizat AI pentru rețelele sociale!

2023:
În iulie 2023, Meta a dezvăluit noua sa platformă de social media, Threads. Threads a cunoscut o creștere fără precedent, devenind cea mai rapidă ascensiune a unei platforme în istoria social media. La o săptămână după lansare avea peste 100 de milioane de conturi. Threads funcționează într-un mod similar cu X, ceea ce înseamnă că poți crea și distribui linii de discuții care constau în text, link-uri, fotografii sau orice combinație a acestor elemente. Mai mult, poți interacționa cu alții, răspunzând la postări și reacționând la conținut, la fel cum ai face pe Instagram. Poți accesa ușor Threads folosindu-ți contul existent de Instagram.

 

Sursa: Wiki & inc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *