Cam ce este sau va fi Web 3.0, Web-ul semantic sau Web-ul deținut

Web 3.0 a fost inițial numit Web semantic și avea ca scop să fie un internet mai autonom, inteligent și deschis. Un concept mai vechi al lui Jeffrey Zeldman, unul dintre primii dezvoltatori ai aplicațiilor Web 1.0 și 2.0 și care se punea în sprijinul Web 3.0 încă din 2006, iar discuții despre acest subiect există încă din 2001.

Web 3.0 a treia generație a internetului, unde site-urile web și aplicațiile vor putea procesa informații într-un mod inteligent, asemănător omului, prin tehnologii precum:

– învățarea automată,
– interconectarea datelor în mod descentralizat prin tehnologia registrului descentralizat (blockchain),
– utilizatorii și mașinile vor putea interacționa cu datele,
– totul fiind interpretat, coordonat și gestionat de inteligența artificială (AI).

Astfel, programele Web 3.0 trebuie să înțeleagă informațiile atât conceptual, cât și contextual.

Pe măsură ce rețelele Web 3.0 vor funcționa, protocoale descentralizate, tehnologia blockchain, criptomonedele și alte domenii vor fi interoperabile, automatizate prin contracte inteligente vor putea fi folosite de la, realizarea de micro-tranzacții oriunde în lume, pentru stocarea fișierelor de date P2P sau pentru partajarea de aplicații, până la, schimbarea completă a comportamentului și operațiunile unei companii.

Web 1.0 (1989-2005), numit și Static Web, a fost primul și cel mai fiabil internet în anii 1990, în ciuda faptului că oferea doar acces la informații limitate cu puțină interacțiune din partea utilizatorului. Pe vremuri, crearea de pagini utilizator sau chiar comentarea articolelor nu erau posibile. Crearea de conținut era făcută de câțiva „selectați”, iar informațiile proveneau în mare parte din directoare.

Web 2.0 (2005-prezent) sau Web-ul social, a făcut internetul mult mai interactiv datorită progreselor în tehnologii web precum Javascript, HTML5, CSS3, PHP, etc., care au permis construirea de platforme web interactive precum YouTube, Facebook, Wikipedia, etc. Acest lucru a deschis calea pentru rețelele sociale și producția de conținut generat de utilizatori, deoarece datele pot fi distribuite și partajate între diverse platforme și aplicații.

Web 3.0 este următoarea etapă a evoluției web care ar face internetul mai inteligent sau ar procesa informații cu inteligență aproape umană prin puterea sistemelor AI care ar putea rula programe inteligente pentru a ajuta utilizatorii.
Web-ul semantic este menit să fie o interfață „automată” cu sistemele, oamenii și dispozitivele de acasă. Ca atare, crearea de conținut și procesele de luare a deciziilor vor implica atât oameni, cât și mașini. Acest lucru ar permite crearea și distribuirea inteligentă a conținutului personalizat direct către fiecare consumator de internet.

Pentru a înțelege cu adevărat următoarea etapă a internetului, trebuie să analizăm puțin cele patru caracteristici cheie ale Web 3.0:

– Ubicuitatea (Ubiquity),
– Web semantic,
– Inteligenţă artificială (AI),
– Grafică 3D.

Ubicuitatea înseamnă a fi sau a avea capacitatea de a fi peste tot, mai ales în același timp. Cu alte cuvinte, omniprezent. În acest sens, Web 2.0 este deja omniprezent, deoarece, de exemplu, un utilizator de Facebook poate captura instantaneu o imagine și o poate partaja, care apoi devine omniprezentă, deoarece este disponibilă pentru oricine, indiferent unde se află, atâta timp cât are acces la platforma media.

Web 3.0 pur și simplu duce acest lucru cu un pas mai departe, la un moment dat, dispozitivele conectate la internet nu vor mai fi concentrate pe computere, tablete și smartphone-uri ca în Web 2.0, deoarece tehnologia IoT (Internet of Things) va aduce o multitudine de noi tipuri de dispozitive inteligente.

Semantica este studiul relației dintre cuvinte. Prin urmare, Web-ul semantic, permite computerelor să analizeze o mulțime de date de pe Web, care includ conținut, tranzacții și legături între persoane. În practică, două propoziții, pot avea sintaxă diferită, dar semantica lor este aproape aceeași, deoarece semantica se ocupă doar de sensul sau emoția conținutului.

Aplicarea semanticii pe Web ar permite mașinilor să decodeze sensul și emoțiile prin analiza datelor. În consecință, utilizatorii de internet vor avea o experiență mai bună condusă de conectivitate de date îmbunătățită.

Inteligenţă artificială este definită de Wikipedia ca inteligență demonstrată de mașini. Din moment ce mașinile Web 3.0 pot citi și descifra semnificația și emoțiile transmise de un set de date, ea generează mașini inteligente.

Deși Web 2.0 prezintă capacități similare, este încă predominant bazat pe oameni, ceea ce deschide loc pentru comportamente corupte, cum ar fi recenzii părtinitoare ale produselor, evaluări frauduloase, etc.

Sistemul AI al Google a eliminat recent aproximativ 100.000 de recenzii negative ale diverselor aplicații din Magazinul Play când a detectat încercări de manipulare a ratingurilor menite să contracareze în mod artificial aplicațiile. Aceasta este AI în acțiune, care în curând se va integra în Internet 3.0, și va va putea oferi utilizatorilor cele mai bune date filtrate, imparțiale, logice, etc.

Web-ul spațial și grafică 3D își propune să estompeze linia dintre fizic și digital prin revoluționarea tehnologiei grafice, aducând în atenție clară lumile virtuale tridimensionale (3D). Spre deosebire de 2D, grafica 3D aduce un nou nivel de imersiune nu numai în aplicațiile de jocuri, ci și în alte sectoare precum imobiliare, sănătate, comerț electronic și multe altele.

Aplicații Web 3.0 existente acum
O cerință comună pentru o aplicație Web 3.0 este capacitatea de a digera informații la scară largă și de a le transforma în cunoștințe concrete și execuții utile pentru utilizatori. Aceste aplicații sunt încă în stadii incipiente, ceea ce înseamnă că au mult loc de îmbunătățire și sunt departe de modul în care vor funcționa aplicațiile Web 3.0 de mâine.

Unele dintre companiile care construiesc sau au produse pe care le transformă în aplicații Web 3.0 sunt; Amazon, Apple și Google.

Două exemple de aplicații care utilizează tehnologii Web 3.0 sunt Siri și Wolfram Alpha.

De-a lungul anilor, asistentul AI controlat prin voce de la Apple a devenit mai inteligent și și-a extins abilitățile de la prima sa apariție în modelul iPhone 4S.

Siri folosește recunoașterea vorbirii, împreună cu inteligența artificială, pentru a putea executa comenzi complexe și personalizate.

Wolfram Alpha (https://www.wolframalpha.com/) este un „motor de cunoștințe de calcul” care răspunde la întrebările dvs. direct prin calcul, nu oferă doar o listă de pagini web, așa cum o fac motoarele de căutare cunoscute. Dacă doriți o comparație practică, căutați „Anglia vs. Brazilia” atât pe Wolfram Alpha, cât și pe Google și vedeți diferența.

Google oferă rezultatele Cupei Mondiale chiar dacă nu ați inclus „fotbal” ca și cuvânt cheie, deoarece este cea mai populară căutare. Alpha, pe de altă parte, vă va oferi o comparație detaliată a celor două țări, așa cum ați cerut. Aceasta este diferența cheie dintre Web 2.0 și 3.0.

Noul internet va oferi o experiență de navigare mai personală și personalizată, un asistent de căutare mai inteligent și mai asemănător omului și cu alte beneficii descentralizate care vor ajuta la stabilirea unui web mai echitabil. Acest lucru se va realiza prin împuternicirea fiecărui utilizator individual să devină un suveran asupra datelor sale și prin crearea unei experiențe generale mai bogate, datorită multitudinii de inovații care urmează să vină.

Odată cu Web 3.0 – oricât de greu este de înțeles având în vedere modul în care dispozitivele inteligente ne-au schimbat deja tiparele comportamentale – internetul va deveni exponențial mai integrat în viața noastră de zi cu zi.

Sursa: www.coinmarketcap.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *